lördag 11 november 2017

Stamp duty, you motha fucka

Kära dagbok,

Idag är en dyster dag. Inte nog med att det regnar och det är kallt och att klockan är snart 6 och allt jag ätit idag är gröt och joghurt. Jag har även stirrat stamp duty i vitögat. Google säger att det heter stämpelskatt på svenska. Dö stamp duty, dö. I morse hade jag och David ett bankmöte på Halifax med en lånrådgivare. Gled in på Halifax med humöret på topp. Fick till och med en kopp te! Hah, nu när räntorna gått upp så kanske de fjäskar extra mycket för oss som siktar på bostadslån inom den närmsta framtiden.


Lånrådgivaren som vi fick på Halifax i Hammersmith var fantastisk. Hon gick igenom allt som vi måste tänka på när vi söker lån och letar bostadsrätt. Hon kalkylerade hur mycket vi kan låna baserat på våra inkomster. Hur mycket vi har sparat ihop till insats (vi har en bra summa, heja oss!) Hur många år vi kan betala tillbaka på (33 år när David går i pension mwohahaha). Hur stor ränta. Och avbetalning per månad. Och det är nu jag ska säga sist men inte minst... Sist och STÖRST, stamp duty. Fy fan. Jag visste att man måste betala stamp duty, men inte i mina vildaste fantasier hade jag kunnat gissa på hur mycket. 5% av priset på bostaden. Men skjut mig någon. Vem fan sitter på en sån saftig summa i bakfickan? Joakim von anka? Inte jag iallafall. Det ska gudarna veta. Det räcker väl med att man måste spara i flera hundra år för att få ihop en 10% insats! Men nej då. Stamp duty eller ej, vi siktar fortfarande på att köpa bostadsrätt under första halvan på nästa år. We can do it!

Lånrådgivaren sa även att runt jul är en bra tid att köpa bostad. Tydligen så kan priserna gå ner rejält då många vill sälja innan årsskiftet. Jag vet inte varför, men kan säkerligen ha att göra med räntor... Så i December ska det letas bostad så det stor härliga till mellan pepparkaksbak och julskyltningar! Haha vem försöker jag lura? Jag baka pepparkakor? Doooh.

Fast det fanns en ljus sida också till vårat bankmöte. Summan som vi kan låna var betydligt mycket högre än vad vi förväntat oss. Plus att vi kan få lån hos Halifax även om David är contractor (egen anställd). Vi var oroliga över att David skulle behöva skaffa permanent jobb för att vi skulle kunna få lån men tydligen så är Halifax en av de få banker som godkänner contractors och frilansare. Jariba! Åhhh det är så spännande. Att jag, min karl och hundfan ska köpa vår alldeles egna och första lya tillsammans <3


Är nyss hemkommen från ett pass på gymmet. Vattenjympa!!! Älskar vattenjympa. Det var jag och 50 andra tanter med gäddhäng och celluliter som låg och plaskade i vattnet. För jävla skönt alltså. David spelar xbox och Sanchez ligger och sussar. Min lilla familj. Det står en flaska Chenin Blanc i kylen som ropar mitt namn. Bäst jag får tyst på han...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Let's try this again

Nämen tjenixen alla lutfiskar och vidunder! Ska vi försöka ge oss på det här igen? Bloggen alltså. Vet inte varför jag slutade skriva men nu...