onsdag 8 november 2017

Belgrad dag 1


Kära dagbok,

Nu är det slut på semestern. Det ska gudarna veta. Är tillbaka vid mitt skrivbord på kontoret efter en underbar långhelg i Belgrad och har knappt hunnit andas. Så mycket jobb att ta igen. Nästan så att man behöver en semester för att återställa sig. Belgrad slog helt klart alla mina förväntningar. Har aldrig varit i den delen av Europa förut och nu vill jag bara ha mer! Jag vill besöka Bosnien, Montenegro, Mackedonien.... listan kan göras lång.

Jag och Livia började resan med lite förfriskningar på Luton (Englands kanske mest tråkiga) flygplats. Är det semester så är det! Vi flög WizzAir... Och om jag någonsin får för mig att boka flyg genom dem igen, snälla stoppa mig. Sämsta upplevelsen. WizzAir får Ryanair att framhävas som ett femstjärnigt privatflyg typ (ja jag vet att fly inte blir tilldelade stjärnor). Först och främst var vi tvunga att trycka ner våra små handväskor i vårt handbagage (?!) – så löjligt. Väl på flyget såg jag fram emot att få göra mig bekväm och slog mig ner. Bokstavligt talat SLOG mig ner. Sätena var stenhårda! Som granit. Kabinpersonalen? Så elaka. Ett leende har aldrig dödat någon. Jag tror jag håller mig till Ryanair i fortsättningen. Ära vare Ryanair i höjden!

Tog en taxi från flygplatsen och var framme hos Karoliina strax efter midnatt – så roligt att se henne efter två lååååånga år!!! Vi satt uppe fram till småtimmarna och drack ännu mer förfriskningar och tjötade som bara vi tanter kan innan vi däckade i säng.



Söndagen bjöd på sol! Perfekt när man ska ut och turista. Hade slängt på mig en tjock halsduk och höll på att svettas ihjäl. Vi började dagen med att besöka ett Jugoslaviskt museem vilket inte var så mycket att hänga i granen så efter ett snabbt besök tog vi en taxi ner till Gamla Belgrads stadskärna där vi satte oss på torget och sippade vin i solen. En så trevlig stad!! Jag vill redan tillbaka.
Jugoslaviska museet

En sexig man som ligger där och väntar på mig



Usch jag orkar inte. Finn fem fel liksom.







Vi besökte ett fort


En vedhög.


Vi gick på krigsmuseem.

Solen gick ner.

Och från här gick det bara utför...
Rajka!



Avslutade kvällen på en kafana, en traditionell serbisk restaurang. Skål!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Let's try this again

Nämen tjenixen alla lutfiskar och vidunder! Ska vi försöka ge oss på det här igen? Bloggen alltså. Vet inte varför jag slutade skriva men nu...